НЕКА СВЕТЪТ СТАНЕ ОТВОРЕНА КНИГА!

неделя, 22 ноември 2015 г.

Из "Сказания за времето на Самуила" от Антон Дончев




...любознателността винаги ще си намери съюзници и няма пречки за тоя, който иска да служи на знанието и красотата.


...стените са ръбовете на мраморен съсъд, който е събрал в себе си града, за да не се разлее ни капка от красотата му,...



   Самуил е доверчив. Това е слабостта на добрите, които мерят другите със себе си - те не могат да си представят, че тия други са толкова хитри и подли.



...тия правила, които определяха какво да се върши през всеки ден на годината и всеки час на деня и какви одежди да се обличат, като се върши това или онова, не са нищо повече от позлатени вериги, чиито звена се намираха в ръцете на знатните. Десетки императори се бяха задоволявали със своята златна клетка. 



   Хубаво е цял живот човек да милва и хора, и животни, ала светът е така нареден, че ако не убиеш вълка, той ще ти изяде агнето. И ако не изкорениш плевела, житницата ти ще остане празна. 



...граница и жена не се опазват, ако Господ не ги пази. 



И най-могъщият дъб зрее в малък желъд.



...съдбата е затворила очите му за блясъка на света, за да го накара да обърне поглед навътре, към себе си.



Преди векове славяните ослепявали своите певци - да ги накарат да гледат само хубостта на словото.



   Тая тояжка беше рабошът на Самуил. С чудновати резки и черти всяка сутрин Самуил дълбаеше върху тоягата, що има да върши през деня. Някои знаци бяха древните езически славянски резки, с които вещите старейшини записваха, пък и гадаеха, преди да се яви славянското писмо, а други белези си беше измислил сам Самуил и те му говореха на свой таен език, що само той разбираше. Такава тояжка в ръцете му беше за ония, що не чакаха добро от него, по-страшна и от Самуиловия меч, а говореше се, че знаците са заклинателни, а ако не са писани за добро, проклятие стига човека, когото Самуил е нарочил за вражда.

   Най-напред в края на тояжката Самуил издълба място, където да върже ремъка, после остави кората гладка на една длан дължина и изряза един след друг 3 кръга. Наглед те отделяха дръжката на тояжката, ала всъщност бяха първите знаци на Самуиловата азбука, които неизменно всеки ден той вдълбаваше в кората и мислите си. И значеха те едно и също нещо, речено три пъти: единение, единение, единение.
   Първият кръг говореше: единение на всички славяни от Дунав до Пелопонес. Свързани с еднакъв език и нрави, те трябваше да се свържат с една съдба и един вожд.
   Вторият кръг говореше: единение на всички племена и езици, пръснати като островчета сред славянското море - стари и прастари жители на тия земи или довеяни от битки и преселения - арбанасите по високите арбанаски планини, власите по Пинд, турците край Вардара, арменците - павликяни край Филипопол.
   Третият кръг говореше: единение на всички, що живеят по българските земи: боляри, духовници, селяци. Всеки, който вдигнеше ръка на единението, излизаше вън от голямото семейство, лишаваше се от огън и вода и трябваше да бъде прокълнат и убит.
   Трите кръга, изписани като пръстени, знаци на вярност и оброк, пазеха останалите резки и черти - да не се промъкне между тях недостойна мисъл или намерение. 
   Ако се съберяха всички рабоши, които беше извезал Самуил за тия години - той почна да дълбае на рабош, когато беше двадесет и петгодишен, а наесен щеше да стори четиридесет, - да се разчетяха знаците им, човек щеше да види, че те бележат дълъг път. Тъй забитите в планината дървени стълбове бележат стръмните пътища на горяните - падне ли сняг, да не ги изгубят. 
   И нещо друго говореха хилядите писани тояги. Те бяха като стълбове на оградата, зад която Самуил държеше мисълта и стремежите си. Тъй буен кон и млад бик се държат зад ограда, за да не се втурнат на воля - през гори и поляни. Те насочваха погледа на Самуил и го държаха като верига, щом сърцето му го потегляше някъде настрани.


Най-добре се вижда лицето на човека, когато той е между хората...


   След двадесет и осем години, броени от днешния ден нататък, Самуил ще види своите ослепени войници и ще падне като поразен от гръм. И като отвори очи, ще поиска глътка вода, ала щом първите капки докоснат устните му ще затвори очи и ще се вкамени. Два дни преди да умре, ще лежи Самуил без да може да повдигне дори клепките си, без да вижда, без да чува, без да говори. Като камък. Като мъртвец. Ала умът на Самуила ще свети в това вкаменено тяло по-ярко от всякога, сякаш съдбата нарочно е затворила всички прозорци към света, за да може Самуил в покой и тишина да премери и присъди плодовете на живота си. И тия два дни ще бъдат като два века, защото за мислите няма време и граници. Самуил ще преброди всички пътеки на живота си, ще извика сенките на всички скъпи мъртъвци, ще изстиска поука от всеки спомен, както се изстисква вино от зрял грозд. Много хора ще получат присъдите си, много подвизи ще се развенчаят, много поражения ще станат подвиг. 
   Ала Самуил не ще предаде на живите поуката от тия два дни размисъл - сам, лице срещу лице със смъртта, - когато всяко нещо показа истинския си ръст и отиде на своето място. Самуил ще умре, без да проговори. 
  А между днешното лице и смъртната маска Самуил ще има още едно лице. И всяко от трите лица на Самуила ще изглежда завършено, както изглеждат завършени пъпката, цветът, плодът. 
  Ала много време беше изминало, докато посятото семе покълне и даде тая пъпка.

...свободните общини раждат смели, силни хора, непокорни и вироглави пред болярите, ала и пред враговете, а пък заробването прави селяните страхливи, измамници и лъжци, за да се запазят от господарите; и че мъжките добродетели и мъдростта струват хиляди пъти повече от богатството и човек не бива да се цени по това, що има в кулата си, а по това, що носи в сърцето си. 

Задругарят от деня на раждането си, до смъртта си, ден и нощ е между свои хора, допира се до тях с рамо, с пръсти, с душа. Дори първата нощ с жена си не е сам - в стаята стои по-старият брат. Като поживее така, задругарят ставаше сякаш не отделен човек, а частица от нещо по-голямо и по-важно - задругата. Можеше да бъде силен, умен човек, но над волята му стоеше волята на задругата. Да те изпъдят, значеше да се родиш втори път, да излезеш от топлата утроба на майката задруга, да се отделиш, както се казва, от пъпа й, да застанеш сам и гол пред враждебния свят. 

...проклетите жени изглеждат винаги високомерни, а добрата жена, дори императрица да е, пак си остава скромна и мила.

   Слънцето залязваше. Сянката на планината се надигаше нагоре по тъмните стебла на дърветата - като че полянката се пълнеше с влага, а бледото слънчево сияние се качваше към върховете, да не се намокри. Накрая останаха да блестят върховете на най-високите буки. За миг блясъкът им дори се засили, сякаш слънцето береше душа - после и тоя блясък угасна. Остана да сияе само синьото небе - като изпрашено от светъл прах.

   Трогнат, разтърсен от вълнение, старейшината гледаше стройните, извишени дървета. Те са пристъпили тихо до него, те са го изправили, а когато е вдигнал глава, те са застинали по местата си, сякаш нищо не е било - като вечни стражи, които не бива да се месят в човешките работи, ала не са се сдържали те, помогнали са му, само че не искат това да се знае и разказва. Изправи се! Виж нас, правите! Няма тук прегърбени и слаби - дори мъртвите гледат нагоре!

Всеки умира на времето си и не може съдбата да променя през ден намеренията си. 

Във везаната торба, която се люлееше на гърба му, носеше погача, замесена с мляко, издоено от месечината. 
   Дълго търси Кракра веща жена да свали месечината и да издои от нея мляко, ала не намираше, защото такива жени се бояха от проклетия болярин, пък и ако научеха поповете, щяха живи да ги изгорят. А ако се опазеше от поповете, селяните все някак щяха да научат за врачката и да я прогонят или убият, защото се смяташе, че която вика месечината, вика над нивите неплодородие и беда. 
   Склони най-сетне Кракра една веща хубавица - знаеше се, че колкото жената е по-хубава, по-лесно слиза месечината - и тя за две телни крави склони да снеме месечината от небето. 
   Съблича се гола жената в нощ с пълна месечина, замесва и опича погача, без дума да продума и без никой да я усети. Все тъй гола притичва тя сред някоя нива да мами месечината. И други неща върши тя, които не са за пред хора, докато месечината почне да потъмнява на небето и да струи като чудновата светлина към погачата. А колкото повече иде светлината, вижда се, че това е шарена крава с вити рога и тежко виме, най-напред прозрачна, после все по-ясна и по-плътна, докато най-после опре с копита върху погачата. В медно котле издоява жената от тая крава червено мляко, а после с чарове и движения повдигне кравата нагоре, докато я стопи на светлина и месечината пак се върне на небето. 
   С такова червено мляко от месечината беше замесена погачата на Кракра и щом дадеше той от нея на Рослава, щеше да го обикне тя до гроб и друг мъж да не погледне. 

Рослава беше от ония жени, които се преобразяват, щом сложат на скута си дете - разхубавяват се, почват да греят някак отвътре, а в усмивката им, в очите им, в милувката им - само любов.

И тия очи полека се напълниха с непоносима тъга, сякаш с тежки сълзи, и клепките се спуснаха милостиво над тях.

   Има хора - тъжни ли са, гневни ли са - говорят високо, от упоритост, искат да заглушат болката си. 

   Някога, като искали да разкажат за свършека на света, певците пеели: "И брат срещу брата ръка ще вдигне." ...Че някога да вдигнеш ръка срещу свой, от рода, смятали те за безумен, дори не те наказвали.

Чистите хора приличат на планинско езеро - дълбоки, ала бистри. 

...мислеше, че всички са като него изсушени и едноцветни духом.

Всеки човек носи в сърцето си слънце и неговите лъчи греят през очите.

...струваше му се, че гледа човек, загубил половината си лице. Без брата си Добромир близнакът беше като човек, който е застанал пред огледалото, а не вижда изображението си в него.

   Всички стрелци, с изключение на англосаксите стреляха, като държаха лъка с протегната напред лява ръка, а с дясната дърпаха назад тетивата. Англосаксите пък държаха тетивата с прегъната, неподвижна десница, а извиваха лъка напред с лявата ръка. Не можеше да се каже, кой начин е по-добър, макар да беше признато, че англосаксите са ненадминати стрелци с лък... А това беше далекобоен лък. Да се изпъне тетивата, трябваше сила, колкото да се издигне с една ръка високо над главата едър мъж. 

Стремителен удар на меча, 
блясък секирен, свист на стрела
и чезне света от очите ти.
И тръгва пътека в небето, 
твърда и вярна е тя
като меч, като твойта ръка...
По нея лети кон разпенен,
от блясък по-чист, по-бял от сняг,...

...всичко се вкаменяваше под блясъка на светкавицата, за да се втурне по пътя си в настъпилия мрак.

Студенината в погледа му заблестя като лед, огрян от слънце.

...слънчевият лъч замръзна.

   Омир, Анакреон, Исай не бяха облаци, които летят над житните ниви, та носят в недрата си влага, плодородие и светла дъга. Те бяха дървета, чиито корени са впити дълбоко в земята. И тая земя е народът - народната песен и народната мъдрост. Колкото и да е велик един певец, той си остава връх - а под върха има планина. И колкото е по-висок върхът, толкова е по-голяма планината, толкова повече гори, поляни и скали има по склоновете й. Тая планина е народът. 

...дори в горчивите плодове има лековити сокове.

И протегна ръка, за да поеме от оръженосеца шлема си, както се поема последната чаша на пиршеството. 

...ранения стар свят.

Мечът на истината хладнееше в гърдите му. Като отломък лед. Той вече не опираше сърцето му - пронизваше го. 



Антон Дончев





събота, 21 ноември 2015 г.

Из "Парижката Света Богородица" от Виктор Юго

Виктор Юго

...първият носеше роба от златносребрист брокат, вторият - от коприна, третият от вълна, а четвъртият - от памучно платно. Първият актьор държеше в ръката си сабя, вторият - два златни ключа, третият - везни, четвъртият - мотика. А в помощ на ленивите умове, които не биха могли да прозрат дълбокия смисъл на тия принадлежности, в долната част на робите можеха да се прочетат следните големи, извезани в черно букви: на златотканата - "Наричам се дворянство.", на копринената - "Наричам се духовенство.", на вълнената - "Наричам се търговско съсловие.", а на платнената - "Наричам се селячество.". 

...селячеството е омъжено за търговското съсловие, а духовенството - за дворянството.

Едноокият е много по-несъвършен от слепеца. Той си дава сметка какво му липсва.

...най-приятно се мечтае, когато вървиш след хубава жена, без да знаеш накъде отива тя.

Циганките имат отзивчиви сърца.

Нищо не предразполага толкова към приключения, както празният джоб.

...изпод дългите й сведени черни мигли струеше неизразима светлина, придаваща доловената по-късно от Рафаел идеална прелест, която се поражда от мистичното сливане на девственост, майчинство и божественост. 

Отначало се разнасят редки удари, от църква на църква, като музиканти, които се предупреждават един друг, че трябва да започват; после вижте изведнъж - в някои моменти и ухото може да гледа, - вижте как от всяка камбанария се издига колона от звуци, дим от хармонии. Трепетът на всяка камбана възлиза отначало право нагоре, чист и сякаш откъснат от другите, в дивното утринно небе. После малко по малко се разширява, съединява се, смесва се, заличава се в другите и всички заедно се сливат във великолепен концерт. Общ поток от звучащи трептения, който се носи, огъва се, подема се, клокочи над града и разнася надалеч зад хоризонта оглушителните вълни на разлюлените камбани. Обаче това море от съзвучия съвсем не е хаотично. Въпреки своята необятност и дълбочина то си остава прозрачно. В него ясно личат отделните съзвучия, които лъкатушат самостоятелно, изплъзнали се от звънарниците. Можете да проследите диалога, ту дълбок, ту креслив, между тенорните и басовите камбани. Виждате как октавите прескачат от камбанария на камбанария. Виждате ги как се подемат леки, окрилени и свистящи от сребърната камбана, после тежко се отпускат, пречупени и осакатени от дървеното клепало. Възхищавате се на безспир избликващата и затихваща богата гама на седемте камбани на "Сент-Йосташ". Бързите и звучни тонове пробягват в общата хармония, прорязват я с два-три ослепителни зиг-зага и се пръсват като светкавици. Там в далечината се обажда абатството "Сен-Мартен" с тънкия си пресипнал глас. Тук боботи зловещо и сърдито Бастилията. На другия край се носи откъслечния бас на дебелата кула на Лувър. Царственият хор на камбаните на двореца пръска безспир на всички страни лъчезарните си трели, над които през равни промеждутъци падат като чук над наковалня тежките удари на кулата на "Парижката Света Богородица" и ги пръскат в искри. Сегиз-тогиз до вас долита във всевъзможни съчетания звънът на тройната камбанария на "Сен-Жермен-де-Пре". Този поток от възвишени звуци се раздвоява от време на време и прави път на фугата на "Аве-Мария", която избликва и искри като сноп звезди. Ниско долу, в самите недра на оркестъра, долавяте смътно църковното пеене, което сякаш се изпарява през вибриращите пори на църковните сводове. Същинска опера, която заслужава да бъде чута. Обикновено денем над Париж се носи врявата от неговия говор, нощем - неговото дихание, а в този ранен час - неговата песен. Вслушайте се в хора от камбани, присъединете към него шепота на половин милион живи същества, вечното стенание на реката, постоянните въздишки на вятъра, тържественият далечен квартет на четирите гори по хълмовете на хоризонта, подобни на исполински тръби на орган, потопете в смекчени полутонове острия и дрезгав глас на главната партия и кажете след това дали има в целия свят нещо по-пищно, по-ликуващо, по-разкошно, по-ослепително от този камбанен метеж, от тази разискрена музика, от тези десет хиляди принчени глас, които се възземат едновременно из каменните, високи триста стъпки флейти, от този преобразен в оркестър град, от тази гърмяща като буря симфония!

...лишен от обич и нежност, животът се превръща в бездушен, скърцащ и убийствен механизъм.

Устата на учен, който отдава възхвала на друг учен, напомня чаша жлъчка, подсладена с мед.

Дребните неща унищожават големите. Един зъб може да надвие огромно животно. Нилският плъх излиза наглава с крокодила, меченосецът убива кита, книгата ще убие сградата!

...пророк, който чува шума и гмежа на освободеното човечество, който вижда в бъдещето как умът подкопава вярата, как свободната мисъл смъква от престола религията, как светът се отърсва от владичеството на Рим. Предвиждане на философ, който прозира как човешката мисъл, окрилена чрез печатането, се изплъзва под форма на изпарения от стъкления съд на теокрацията.

...книгопечатането ще убие църквата.

...човешката мисъл, изменяйки формата си, ще измени и средствата за изразяване,...основната идея на всяко поколение няма вече да се записва със същата материя и по същия начин, че толкова устойчивата и дълговечна каменна книга ще отстъпи пред хартиената, защото тя е още по-дълговечна и по-устойчива. 

И действително от сътворението на света чак до XV век на християнската ера включително архитектурата си остава великата книга на човечеството, главното негово изразно средство в различните стадии на развитие на физическите и умствените му сили.

   Първобитните паметници едва успявали да изразят първобитното предание, просто, голо и сливащо се със земята като тях самите. Символът имал нужда да се разгърне в сграда. Тогава успоредно с развитието на човешката мисъл се развила и архитектурата. Тя се превърнала в исполин с хиляди глави и ръце и дала вечна, видима и осезаема форма на неуловимата символика.

Така словото било заключено в сградата, но неговият образ, подобно на човешко лице върху ковчег на мумия, бил запечатан върху външната обвивка на архитектурния паметник.

   Всяка цивилизация започва с теокрация и завършва с демокрация. Този закон за последователния преход от единовластие към свобода е отразен и в архитектурата. 

   Изваяната върху камъка мисъл се ползва в онази епоха с привилегии, които могат да се сравнят с днешната наша свобода на печата. Свобода на архитектурата.

   По онова време всеки, който се раждаше поет, ставаше архитект. Пръснатите в народните маси дарби, притискани от всички страни от деодализма като под покрив от бронзови щитове, намираха израз само в архитектурата и се изявяваха само чрез това изкуство. Техните илиади се изливаха във форма на катедрали. Всички други изкуства бяха подчинени на архитектурата и й служеха. Те бяха работниците, създаващи велико произведение. Архитектът - поет и маестро - обединяваше и скулптурата, извайваше фасадите, и живописта, която оцветяваше ярко стъклописите, и музиката, която разклащаше камбаните и надуваше тръбите на органа. Дори бедната истинска поезия, която упорито живуркаше в ръкописите, беше принудена, ако искаше да придобие известно значение, да се влее в сградата под формата на химн или проза. 

...архитектурата до XV век е главният летопис на човечеството. През този период не е възникнала нито една по-сложна мисъл, която да не е била изразена в сграда. 

   Откриването на книгопечатането е най-голямото събитие в историята. То съдържа в зародиш всички революции. То представлява коренно изменение в начина на изказване на човешката мисъл.

На угаснал въглен - студена пепел. 

Диамантът се крие във въглена, а златото - в огъня.

При съхранение на специфичната си форма, душата остава непокътната.

   През Средните векове всяка завършена сграда заемаше почти толкова място под земята, колкото се издигаше над нея. Освен в случаите, когато биваха построени върху дървени стълбове, както "Света Богородица", дворците, крепостите и църквите имаха винаги дълбоки подземия. Точно под горния кораб на катедралите, който бе ден и нощ залян от светлина и ехтеше от звуците на органа и на камбаните, се гушеше втора подземна катедрала, ниска, тъмна, тайнствена, сляпа и безмълвна. Понякога подземието служеше за гробница. В дворците и бастилиите то бе затвор или гробница, а често и двете неща едновременно. Тези солидни сгради,...нямаха обикновени основи, а все едно, че пускаха корени, които се раклоняваха в земята под формата на стаи, галерии, стълби, също както в надземната постройка. По този начин църквите, дворците, бастилиите бяха зарити в земята. Подземията на сградата бяха един вид сграда, в която се слизаше, вместо да се изкачва. Нейните подземни етажи съответстваха на външните етажи подобно на горите и планините, които се отразяват във водите на някое езеро, разположено в подножието на истински гори и планини... Тези затвори - фунии завършват обикновено с яма, подобна на дъно на бъчва. Данте бе сложил там своя сатана, а човешкото общество захвърля в нея осъдения на смърт. 

Не беше обикновена девойка, направена от шепа пръст и осветена оскъдно отвътре от колебливия лъч на женска душа. Тя бе ангел!

   Едва ли в цялата Вселена има нещо по-радостно от чувствата, които буди в душата на майката малката обувчица на детето й. Особено пък празничната, неделна или кръщелна обувчица, извезана дори по стъпалото, обувчица, с която детето не е направило нито една крачка. Тази обувчица е толкова сладка и мъничка, толкова непригодна за ходене, че майката сякаш вижда бебенцето си. Тя му се усмихва, целува го, говори му. Пита се дали наистина е възможно да има тъй малко краче. И ако детето не е при нея, достатъчно е да види хубавата обувчица, за да си представи тутакси сладкото и крехко създание. Струва й се, че го вижда, тя го вижда цялото, живо, весело, с нежните му ръчички, с кръглата главица, с невинната устица, с чистите очи със синкаво бяло. Ако е през зимата, ето го, то пълзи по килима, катери се с мъка по някоя табуретка и майката трепери да не се приближи до огъня. Ако е през лятото, то пълзи по двора, в градината, скубе тревата между камъните, гледа простодушно големите кучета, големите коне, без да се плаши от тях, играе с черупките, с цветята и градинарят се кара, когато намери пясък по леехите и пръст по алеите. Всичко около него се смее, сияе и играе като него, дори лекокрилият вятър, дори слънчевият лъч, които се вплитат на воля в палавите къдрици на косичките му. Обувчицата извиква всичко това пред погледа на майката и сърцето й се разтапя като восък на огън.
   Но ако тя е загубила детето си, всички тия радостни, чаровни и нежни картини, свързани с малката обувчица, се превръщат в жестоко страдание. Хубавата везана обувчица става тогава инструмент за изтезание, който вечно терзае майчиното сърце. Тя дърпа все същата струна, най-дълбоката и най-чувствителната. Само че не я докосва гальовно като ангел, а я опъва безжалостно като демон. 

...децата са част от нашата плът и...майка, която е загубила детето си, не вярва вече в Бога.

...гърдите й се разкъсаха от ридания, както в деня на загубата. Защото за майка, загубила детето си, този ден никога не свършва. Тази скръб не остарява. Траурните дрехи могат да извехтеят и избелеят, но майчиното сърце остава вечно черно. 

Изпитваше този вид срам, който нашият Лафонтен е определил така сполучливо: "Засрамен като лисица, уловена от кокошка."

Безмерната горест, както и безмерната радост са бурни чувства, които не траят дълго. Сърцето на човека не издържа продължително време подобни крайни състояния. 

...любовта е като дърво, тя расте от само себе си, пуща дълбоко корените си в цялото ни същество и често продължава да зеленее дори когато сърцето е опустошено.
  Най-необяснимо е, че колкото по-сляпа е тази страст, толкова по-упорита е тя. И е най-силна тогава, когато е най-неоснователна. 

Звуците, огласящи храма, дишаха такава благодат и тържественост, че приспиваха болната й душа... Особено силно й действаха камбаните. Тези исполински музикални инструменти изливаха на широки вълни над нея своя мощен магнетизъм. 

Огромни, тежки, черни облаци, разкъсани, раздърпани, висяха като люлки от траурни воали под звездния свод на нощта. Тъмни паяжини, опънати по небето. 

Сърцето на красивия младеж е често пъти грозно. В някои сърца не се запазва любовта. Девойко, борът няма хубост, каквато има у тополата, но той запазва зиме своите листа. 

   Една сутрин тя видя, събуждайки се, две вази с цветя на прозореца си. Едната бе много хубава кристална ваза, блестяща, но пукната. Водата й бе изтекла и цветята в нея бяха увяхнали. Другата бе глинена, грубовата и най-обикновена, но пълна с вода и цветята в нея бяха останали свежи и пищни. 
   Не зная дали го направи нарочно, но Есмералда взе увехналия букет и цял ден го носи на гърдите си.

...паметта е мъчителка на ревнивите...

Нощта превръща глухия в сляп.

   Попитали мегалопиеца Церцидас дали би умрял доброволно. "Защо не?" - отвърнал той - "След смъртта си ще видя велики мъже: Питагор между философите, Хакатей между историците, Омир между поетите, Олимп между музикантите."

Милосърдието е върховна кралска добродетел, която побеждава гнева. 

Това беше една от тия зле скроени глави, в които на ума му е толкова удобно, колкото на пламък под гасило.

Небесният гръм не пада върху обикновената маруля.

   Всеки знае, че литературата не носи големи богатства и че тези, които се трудят до изнемога над ценните книги, не винаги имат огън зиме. Само адвокатското съсловие обира класовете, а оставя сламата за другите научни професии. Има четиридесет една от друга по-хубави поговорки за продупчения плащ на философите.

...милосърдието е едничката светлина, която озарява дълбините на една велика душа! Милосърдието осветява пътя на всички други добродетели. Без него те биха били слепци, търсещи пипнешком Бога. Великодушието, което е едно и също нещо с милосърдието, поражда любовта...

- Много добре прави, че се въргаля в краката му. Кралете са като критския Юпитер: имат уши само в краката.

...високомерното лице на метр Оливие смени безочливото си изражение с раболепно. Лицата на царедворците могат да имат само тези две изражения. 

Разорението и позорът вървят по петите на необузданата амбиция. 

   Една сутрин влизат, да речем, в дюкяна ми и ми казват: "Чичо Копенол, така и така, фландърската херцогиня иска да спаси министрите си, главният съдия удвоява данъка на дивите овошки" или нещо от този род. Няма значение какво. Аз зарязвам работата, излизам от работилницата, тръгвам по улицата и почвам да викам: "На оръжие!" . На пътя ми все ще се намери някоя издънена бъчва. Качвам се отгоре о почвам да говоря високо, каквото ми хрумне, всичко, което ми лежи на сърцето. А когато си от народа, господарю, все нещо ти лежи на сърцето. И тогава хората се натрупват, крещят, бият тревога, селяните се въоражават с взето от войниците оръжие, присъединяват се и хората от пазара и ето ти въстание! И все така ще бъде, докато има владетели във владенията, граждани в градовете и селяни в селата. 

...в живота настъпват такива мигове, когато дори невярващият в нищо е готов да изповяда религията на най-близкия храм. 

МАЙКА & ДЪЩЕРЯ
(Есмералда и майка й)
   Палачът и сержантите влязоха в килията. Майката не се противопостави. Тя се повлече само към дъщеря си и се хвърли отчаяно върху нея. Египтянката видя приближаващите се войници. Ужасът от смъртта я съживи. 
   - Майко! - извика тя с неизразимо отчаяние. - Те идат, мамо! Защити ме!
   - Да, обична моя, ще те защитя - отвърна майката с угаснал глас, притисна я крепко в обятията си и я обсипа с целувки. 
Проснати така на земята - майката, покрила с тялото си дъщерята, - те представляваха покъртителна гледка. 
   Анрие Кузен улови девойката под мишниците. Когато почувства ръката му, тя промълви: "Ох!" и загуби съзнание. Палачът, от чиито очи капеха една след друга едри сълзи, понечи да я вземе на ръце. Опита се да отблъсне майката, но тя сякаш бе вързала на възел ръцете си около кръста на своята дъщеря и така силно се бе вкопчила в нея, че беше невъзможно да я отделят. Тогава Анрие Кузен повлече девойката вън от килията ведно с майка й. Очите на майката бяха също склопени.
   В този миг слънцето изгря.

...по-печален и по-занесен от майка, седнала между празната люлка и пълния ковчег.



КВАЗИМОДО & ЕСМЕРАЛДА

"Квазимодо вдигна тогава взор към египтянката, чието тяло 


висеше над бесилката и потрепваше в далечината под бялата

 дреха в последните гърчове на агонията, после го сведе над 

проснатия в подножието на кулата и загубил човешка форма

 архидякон и от уродливата му гръд се изтръгна скръбно

 стенание:

– Ето всичко, което обичах!"

***

"Две години или по-право година и половина след събитията, с


 които завършва нашата история, когато дойдоха да търсят в 

гробницата... ...намериха сред злокобните останки два скелета,

 единият от които като че ли притиснал в обятията си другия.

 Единият от двата скелета принадлежеше на жена и по него

 още имаше няколко къса от рокля, някога бяла, а на шията му

 висеше наниз от лаврови зърна и малка копринена торбичка,

 обшита със зелени мъниста. Торбичката бе празна и отворена.

 Този накит беше толкова евтин, че палачът явно не се бе

 полакомил за него. Вторият скелет, който го бе прегърнал 

крепко, принадлежеше на мъж. Гръбначният му стълб бе

 изкривен, главата хлътнала в плешките и единият му крак по-

къс от другия. Нито един прешлен на тила му не бе счупен и 

по всичко личеше, че не е бил обесен. Мъжът, на когото бе

 принадлежал този скелет, бе дошъл следователно по 

собствена воля, за да умре там. Когато се опитаха да го отделят

 от скелета, който притискаше в обятията си, той се разсипа на 

прах."


Думата "съдба", издълбана от средновековна ръка в стената на катедралата "Парижката Света Богородица" е повод за настоящата книга.





петък, 20 ноември 2015 г.

Из "Пътят на ученика" от Учителя Петър Дънов

Учителя Петър Дънов
  

   "Пътят на Ученика" е първата книга, от Учителя Петър Дънов, която трябва да прочете всеки, който е решил да следва Учението на Всемирното Бяло Братство. Ето някои извадки от тази книга, които са ми били по-интересни:

Ако има живот извън Любовта, то е живот на смъртта.

Докато в нас двете сълзи не потекат от
очите ни, че всичко е изгубено, ние не можем да имаме постижения.

Едни от тези същества са стигнали малко по-далече, отколкото светлината е достигнала и това са духовете на материалния свят. Те са излезли извън светлината и са се превърнали на тъмнина. Като казвам, че са се превърнали на тъмнина, разбирам, че светлината е останала отвън, а
тъмнината - отвътре и затова са останали недоволни от живота.

Под свободен човек разбирам не да правиш каквото си искаш, а да бъдеш неуязвим за влиянията на низшата природа…

…който е изгубил Любовта си, той се намира в свят, където всичко
умира.

Досега, колкото хора са се опитвали да внесат Божествената Правда и Божествената Любов в света, всички те са били разпънати. Сега обаче свътът ще бъде разпънат, а Божествената Правда, Божествената Вяра и Любов ще се въдворят.

Великите и гениалните хора са станали такива, защото ден и нощ са работили върху своя ум и своето сърце, разработвали са ги.

Обичай Твореца повече от това, което е произлязло
от Него.

…сега е време да мислим за живите икони - за бедните и страдащите - тях да спасяваме.

Злото и доброто в света са сили, които разклащат човека и го каляват. Злото представлява онези неоформени, неорганизирани сили, от които излиза всичко. Те са Божествен склад на енергии, които работят и преобразяват света. Затова
енергиите на злото са корени на живота.

Злото в света е творчески принцип, който Бог е сложил. Този принцип е създал света. Онази инертна материя, първо злото е било
в сила да я обърне, да направи един свят. След това пристигнало доброто, което да работи върху света, да го уреди.

Човешкото е една присадка върху животинското, а
Божественото е една присадка върху човешкото.

Понеже злото господарства в света, вие трябва да се учите от него.

Злото приготвя условията за идване на доброто.

Доволен ли е човек, той вече е в Божествения порядък.

Злото не е нищо друго освен ограничението на
закона на Любовта.

Всякога безпокойството произтича от това,
че човек иска повече, отколкото му е дадено.

Прераждането е закон за изправление на човешкия порядък в света. В Божествения порядък няма прераждане.

Колкото по-големи са страданията, толкова и растенето е по-голямо. Привилегия е за човека да
страда. Само добрият човек страда, но не и лошият. Лошият човек се мъчи, но не страда. Страданието е нещо възвишено и благородно. Ако човек страда и се ожесточава, той не е разбрал смисъла на страданието. Истинското страдание
повдига и облагородява човека. В средата на това страдание се крие доброто, като ядка, от която израства дървото на Новия живот.

Човек, докато не започне да страда в света, той остава непроявено същество.

Страданието калява човешкия характер,
прави човека милосърден, и когато придобие милосърдието, страданието се оттегля.

Светлината е спомагателно средство, а мисълта ръководи целия човешки живот.

Когато искате да се реализира една мисъл, умът ви трябва да бъде силно концентриран. По този начин вие ще привлечете към вашата мисъл всички умове, които мислят по дадения въпрос. Вие ще
бъдете фокусът, в който ще се съсредоточат идеите на хората, които мислят като вас. Така се раждат гениалните мисли. Всяка гениална мисъл, макар че се е родила в ума на един човек, сама по
себе си е колективна.

Умът е опора на сърцето отвън, а
сърцето е опора на ума отвътре.

Идеалът на жената е духът, а идеалът на мъжът е душата. Женитбата е една от великите тайни вътре в Природата. Жената е излязла от мъжа и трябва да се върне в мъжа. Човек е излязъл от Бога и трябва да се върне при Бога.

В духовния свят възкресението подразбира идването на Любовта на Земята. В Божествения свят възкресението означава слизането на Духа на Земята. Следователно, човек трябва да възкръсне едновременно и в трите свята: да възкръсне тялото му, да възкръсне душата му, да възкръсне и духа му. Това е истинското възкресение. Когато човек умира и отново се ражда, това възкресение
става само на физическия свят - то се нарича прераждане.

Човек, за да придобие и възприеме Любовта, трябва да работи за преминаване от самосъзнанието в свръхсъзнанието.
Страданието е признак, че самосъзнанието се развива, а пък освобождаването от страданието показва преминаване в свръхсъзнанието.

Щастието и смисълът на живота са в човека вътре,
а вън от него са само условията на живота.

Всяко благо, което не се използва по
предназначение, се отнема.

…езикът на Бога, е езикът на Любовта.

Докато се спира на външните неща, човек не може да прояви онази неизменна, истинска любов.

Когато човешката любов се влее в Божествената,
тогава душата реализира своя идеал.

Ако хората са готови да направят за другите това, което са готови да направят за себе си, светът ще се оправи.

На Любовта може да служи само този човек,
който е достигнал до пълно самоотричане в живота.

Където са формите, там е и злото. С други думи казано: Когато вечното се ограничи, ражда се злото.

…първата половина от пътя, който посветеният трябва да извърви, е страданието, втората
половина на пътя е Любовта. Докато дойде до втората половина на пътя си, само от време на време, посветеният ще вижда един малък проблясък на пътя си, който ще раздира тъмнината, която неизбежно трябва да мине. Този проблясък се дължи на лъчите на Любовта. Светлината ту се явява, ту изчезва, но заставя човека да се стреми и да се надява.

Избягвайте всякакви отношения с хората, които нямат нищо общо с Любовта. Не правете връзки с хора на безлюбието.

Любовта е израз на голямата разумност. Тя представлява съвкупност от висши същества, които са завършили развитието си.

Любовта е колективен акт, а не единичен. Цялата природа взима участие в Любовта.

Човек не трябва да прави компромис с новото. Той
трябва да остави старото за почва, а с новото да гради.

Любовта ражда изобилието.

Човек трябва да се отличава от животните по своята справедливост.

…от този човек, който може
да люби, започва творчеството на Земята.

Обичайте Бога където и да се проявява, за да
приличате на Него.

Когато дойде Любовта в човека,
той се радва, като че цялата вселена да е в него.

В този, който предчувства, се е събудило Астралното тяло.

Всяка лоша мисъл, всяко лошо чувство, и всяка лоша постъпка замърсяват кръвта и стесняват капилярите на кръвоносните съдове като прекъсват теченията на електричеството и магнетизма в човешкия организъм. Затова основната причина за
физическите и психическите болести се дължи на нечистата кръв.

В сърцето на човека има натрупани непостигнати желания, които, вследствие на това, че не могат да се асимилират, създават астрални токсини. По същия начин, когато човек задържи в себе
си мисли, които не може да реализира, те остават за дълго време в мозъка и понеже не могат да се асимилират от него, образуват ментални токсини. Ето защо, съвременните хора страдат от
натрупалите се в тях физически, астрални и ментални токсини. Тези токсини в организма са първото условие за развитие на микробите, носители на различни болести. Казвам: Такова е
положението на човека, който не знае и не прилага законите.

Достигне ли човек, до пълно пробуждане на съзнанието си, ние казваме, че той е възкръснал. Възкресението подразбира придобиване на безсмъртие.

Когато животът се разглежда от гледището на
свръхсъзнанието, тогава на физическото остаряване на човека не би се гледало като на нещастие, както това се схваща от самосъзнанието, а ще се разбере, че остаряването
на физическото тяло е подготвяне за по-висш живот.

От кой свят излиза музиката? От умствения. Защо? Защото само интелигентният човек може да пее и да свири. Значи, между музиката и интелекта има известна връзка. Те вървят успоредно.
Правата мисъл не е нищо друго, освен музика.

От какво трябва да се възхищава бъдещият музикант, или певец. Той трябва да се възхищава от това, дали неговата музика е в сила да направи преврат в душата на падналия човек.

При създаването на света, първо мисълта е взела участие. Ето защо, който мисли, само той може да разбере света.

Всички хора не разрешават едновременно един и същ въпрос, но всички стоят на един и същ път. Според закона на хармонията, едни вървят напред, а други - след тях. Но всеки си разрешава известна задача. Даже само един да разреши задачата си, тя е обща за всички.

Там, където умът, сърцето и волята взимат участие, музиката вече се проявява като една мощна сила. Затова музиката се препоръчва като едно усилие,
което съединява ума, сърцето и волята в един разумен процес. А в обикновената музика често не знаем защо пеем.

Благородство без Любов няма.

Всяко движение е движение на Любовта.

С Любов ли е всичко, което правиш, то е правилно.

Блага дума на устата,
туй е ключът на сърцатa.

Мили поглед на очите,
туй език е на душите.

Нежно чувство проявено,
всяко зло е разтопено.

Силна воля увенчава
всяко дело и проява.

При святия човек ти ще отидеш, а светлият, той ще дойде при тебе. При извора на водата ти ще отидеш. Святият човек е един извор, ти ще отидеш
при него, той пълни, ще подложиш сърцето си. А светлият човек, това е запалена свещ. Тази светлина идва при теб.

Постигане на щастието, това е идеалът на човечеството.

Добрият живот е резултат на правата
мисъл. Животът е външен израз на мисълта.

Като ученици на живота, винаги се стремете към правата и чистата мисъл; постъпвайте разумно, за да проникнете във Великия свят и осмислите живота си във вечността. Затова всеки ден започвайте живота си с правата мисъл, а не с доброто и злото.

Човек люби с ума си, а обича със сърцето си.

…гледайте красивите неща, без да ги пожелавате. Те допринасят нещо към възпитанието на човека. Ако прилагате това правило в живота си, ще придобиете ценни добродетели.

Човек трябва да говори така, че никога да не боде … Като го боднат, никога да не се обижда.

Има задачи в живота, които не могат
да се решат на физическия свят.

Няма задача в света, която да е неразрешима.

Противоречието във вашия живот се дължи на факта, че не сте такива, каквито желаете да бъдете.

В живота на всеки човек има и специфични
страдания, които са необходими за неговото развитие. Дойде ли такова страдание, човек трябва да благодари, че го е посетило. Такива страдания идват само по един път в живота на човека.
Същото се отнася и до специфичните радости.

…вие трябва да търпите, за да издържате; след това вие трябва да имате вяра, за да се справяте лесно с противоречията в живота си.

Разумният свят възнаграждава щедро
всеки, който е придобил въздържанието …
Въздържание от Любов, а не от страх пред закона.

Не е позволено на ученика да напомня на своя ближен за неговите минали погрешки. Който се осмели да направи това, той върши престъпление. Това, което Природата е заличила веднъж, никой няма право отново да го написва.

За да създадете характер в себе си, изпълнявайте обещанията си.

Започвайте и с най-слабите подтици в себе си, с най-малките сили и постепенно вървете напред. Започвате ли с големите подтици, вие сами се спъвате. Който започва с малките величини, той е в състояние да работи и с големите.

“Бог на горделивите се противи, а на смирените дава лице”. Това означава: На малките форми Бог дава място, а на тези, които искат да обгърнат света, Той ги разрушава. Забележете това!

Ако си загубил вярата си в Бога, ти не можеш да станеш човек.

Вярата създава онова чудно, оптимално състояние на организма, в което той може да върши чудеса … Вярата отключва вратата към огромните енергии на човешката душа … Силата на вярата и на мисълта се съдържа в отсъствие на съмнение.

Материалните блага, към които хората се стремят, имат значение за ненапредналите още души. И затова ще видите, че на такива хора Бог дава къщи,
ниви, богатства, пари, които им служат като средства за забавление.

Вдъхновението се придобива от първичната енергия в Човека … Тази първична енергия трябва да дойде отвън някъде, чрез някое живо същество.

Противоречията са човешки изобретения и вие сами трябва да се справите с тях.

Няма ли страдания, няма развитие. Страданието
е път за освобождаване, за спасение.

Ние трябва да разрешим въпросите на своя живот
във вечността, а не във временното. Не може ли да ги разреши във вечността, човек постоянно се връща назад.

Защо Господ не премахне злото? Ако се премахне злото и вие ще се махнете.

За да се изправи човечеството, всеки човек трябва да се откаже от низшия си ум, който върши престъпления, и от неразумното сърце, което греши. Човек сам е излязъл от правия път на
живота, и той пак сам може да се върне в него.

…пътят на доброто е само един.

Всяка постъпка, която внася мир и спокойствие в душата ти, е добра.

…и зад най-лошата проява се крие нещо добро и благородно.

Който мрази, той е активен човек. По какъвто и начин да прояви омразата си към някого, той все
взема нещо от този, когото мрази. Затова, който мрази, взима, който люби, дава нещо от себе си.

Срещнеш ли човек, който те мрази, не му се противи. В противен случай, той черпи сила от тебе.

Само великите хора могат да любят враговете
си. Те разполагат с метод, чрез който проявяват Любов към враговете си. Който не е достигнал до този метод, трябва да прави опити, да си изработи свой специфичен метод.

Какво означава закона за превръщане на енергиите? Плащане за отрицателното в живота с нещо положително, на злото - с добро. Ученикът знае, че с прилагането на този закон се пести
енергия. Той води човека по пътя на най-малките съпротивления. Вместо да се противопоставя на злото чрез мисълта и чувствата си, той прилага доброто срещу него и запазва силите и вътрешния
си мир. Започне ли много да философства, той губи силите си , в края на краищата, злото му става господар.

…всичко, което става в света, е необходимо за цялото развитие на Космоса. За да върви развитието правилно, необходими са два процеса,
които се извършват в противоположни посоки.

…дали се разговаряте с брат на светлината,
или на тъмнината, вие еднакво можете да се учите.

Задачата на ученика е да различава Божествените мисли от човешките. Следователно, за да не изпадате в илюзии, слушайте какво Духът ви говори, а не какво духовете ви нашепват. Когато Духът говори, нещата се изпълняват точно и навреме. Когато духовете ви говорят, нищо не се сбъдва.

Бог е задържал най-големите страдания за себе си.

Колкото по-високо стои човек, толкова повече помага на човечеството.

Ученикът на Новото Учение трябва да има сърце чисто като кристал, ум светъл като Слънцето, душа обширна, като цялата Вселена, и дух мощен, като Бога и едно с Бога!

Задачата на Великите Учители се свежда именно към това, да определят посоката, в която човечеството трябва да се движи. Като изучава посоката на своето движение, човек се домогва до Истината…

От вас не се иска нищо друго, освен да бъдете в хармония с целия Космос. При днешните условия това се постига трудно. Защо? Средата, в която живеете, е крайно развълнувана, вследствие
на което не можете правилно да възприемате космичните енергии.

Ако един високо морален човек постави ръката си върху главата на човек, в когото личните чувства са силно развити, последният ще почувства голямо спокойствие, дълбок вътрешен мир.

Когато човек възприеме същественото, тогава ще дойде неговият Учител да му даде нужните правила за живота.

Днес хората не успяват в живота си, защото служат на дявола с любов, а на Бога - от страх.

Човек трябва да бъде господар на своето знание. Той трябва да влезе в хармония с всички сили, за които говори.

Някой казва, че бил на църква, в мястото на светлината. Не, човек не може да бъде в светлината, но светлината може да бъде в човека … Духът трябва да влезе в човека, а не човек в Духа.

Човек се учи и от заблужденията си, но по отрицателен път. Правилно е човек да се развива по пътя на положителното знание за да води чист духовен живот.

Нито знанието, нито Любовта, нито мъдростта на Земята са в състояние да се сравнят с молитвата, с общението на човека с Първата Причина. Молитвата е най-силният акт в човешкия живот.

Когато човек се моли от душа, идва прилив на умствена енергия и с това се улеснява работата на съзнателния човешки живот.

…молитвата е метод за организиране на духовното тяло – новото тяло, в което човек ще живее. Тя е метод за разрешаване на най-трудните задачи.
Молитвата повишава вибрациите на човешката аура. С това човек става неуязвим за по-низшите околни влияния. Чрез молитвата той се огражда от тревогите и страховете на света, и те не могат да проникнат в него.

Когато човек се моли, трябва да иска най-малкото, но същевременно и най-необходимото.

Причината за упадъка на духовния живот между
хората се дължи на користолюбието.

Служенето е най-високата точка, до която може да
достигне човек … Как се изразява служенето?
Каквото правиш, прави го за Господа.

Понякога вие искате да живеете по-щастливо, отколкото Христос е живял. Да живеете външно щастливо, това още не означава вътрешно щастие. Човек, ако живее външно щастливо, ще бъде вътрешно нещастен. Ако живее вътрешно щастливо, външно ще бъде нещастен. Това не можем да го избегнем.

…Любовта е Първият Божествен образ.

Обича се само това, което е безсмъртно, което не губи своята красота, своята интелигентност, своята благост, своята доброта.

…първата стъпка в живота на ученика, това е
Любовта. Като започне да прилага Любовта, дверите на неговия ум ще се отворят, неговото съзнание ще се пробуди и знанието на миналите векове, както и знанието на настоящето и бъдещето ще започне да се втича в него по един естествен начин.

Влизането в Царството Божие зависи от знанието и мъдростта на ученика, а не от неговата любов.

Учението на шестата раса е Учение на братство и Любов. Когато преминете през това Учение, само тогава ще разберете, защо е трябвало да страдате. Тогава вече ще гледате съвършено еднакво: и на доброто, и на злото.

Люби, Учи, Мълчи,
Прощавай
и пътя си продължавай.

Успехът на този народ,
зависи от това,
как вие ще работите.

ФОРМУЛА:
Да се прослави Бог
в Бялото Братство
и да се прославят
Белите Братя
в Божията Любов.
АМИН.

ЗАПОВЕДТА НА УЧИТЕЛЯ:
Обичай съвършения път
на Истината и Живота.
Постави Доброто
за основа на дома си,
Правдата за мерило,
Любовта за украшение,
Мъдростта за ограда
и Истината за Светило.
Само тогава ще Ме познаеш
и Аз ще ти се изявя.

Приложите ли това Учение в живота си,
ще идват хора от всички страни да се възхищават
на Духовната Култура на Българския Народ.
П. ДЪНОВ

Съставител - Божидар Миленков





Интересни идеи с книги

"Книгата е прозорче към света"
По стълбицата на познанието



Колко много "книги" за "четене"!




Един достоен фестивал на книгата
Когато приказките оживяват



Любимо местенце за четене


























колиета











калъф за електронен четец


палатка за излет

















Интелигентно красива ли съм?